fbpx

Европейският съюз не предлага да се конфискуват старите коли и да се забрани ремонта им

  • Предложението на ЕС за нов регламент за рециклирането и повторната употреба на автомобилни резервни части има за цел да гарантира, че новопроизведените превозни средства отговарят на изискванията за кръгова икономика;

  • Промените не дават правомощия на Европейския съюз да принуждава гражданите да бракуват колите си или да отнема превозните им средства, нито да забранява ремонтите им;

  • Не е въведен 15-годишен максимален срок, който да определя автомобилите като негодни за използване;

  • Собствениците на автомобили са задължени единствено да използват оторизирани центрове за предаване на излезлите от употреба превозни средства. 

В социалните мрежи и някои онлайн издания от няколко месеца се разпространяват неверни твърдения, че ЕС е определил като стари колите с над 15-годишна употреба, като от това следва, че „ще ги конфискува и бракува“ или че ще забрани ремонта им. В публикациите се внушава, че ЕС въвежда нова мярка за изваждане от употреба на старите автомобили с цел да „принуди“ хората да купуват „скъпите електрически коли“.

Спекулативно поднесената информация интерпретира предложение на ЕК  за регламентиране на жизнения цикъл на леките превозни средства — от проектирането им до третирането им след излизане от употреба като част от прехода на автомобилния сектор към кръгова икономика. Инициативата за новия регламент е обявена през юли 2023 г.

Неверните внушения какво всъщност представлява новият регламент започват да се появяват през ноември 2023 г, като след това кампанийно са рециклирани на няколко пъти-през януари и февруари тази година.

В началото се твърди, че старите коли ще бъдат конфискувани. “Вече няма да можете да притежавате кората си. “Реално колата ви ще е държавна и те ще решат колко време ще имате колата си”, “ЕС са на път да разкарат насилствено всички коли над 15-годишна възраст от материалния свят”, “ЕС иска да си сменяме колите на всеки 5 години” -са част от коментарите в социалните мрежи.“”

Неверните трактовки на предложението за нова разпоредба тръгват от публикация на представящия се за журналист Питър Имануелсен, известен с псевдонима Peter Sweden. В нея той твърди, че ЕС е въвел нови правила за колите и ако те не бъдат спазвани автомобилите ще бъдат конфискувани и изпращани за скрап. Той изброява хипотези, при които това би се случило- неявяване на технически преглед повече от две години, забрана за ремонт, ако сумата за поправката надвишава стойността на автомобила. Така стига до „извода“, че „те (ЕС бел.а) използват изменението на климата и околната среда като извинение, за да отнемат свободата ви и да контролират живота ви.“ Британецът Peter Sweden е поддръжник на редица конспиративни теории, отрича съществуването на Холокоста и кацането на Луната, поддържа твърдението, че Земята е плоска и т.н.

Публикацията му е прегледана от почти 600 000 души и препубликувана в различни социални медии и онлайн издания.

Проверка на АФП от декември доказва, че тези твърденията на Sweden не отговарят на истината.

През януари 2024 г. испанският сайт Euroweeklynews отново завърта „информацията“ за уж ограничаващата разпоредба като вече не споменава конфискацията на автомобили, а само ремонтите на старите коли като допълва от себе си, че те трябва да са на „около 15 години“. Оттам тръгва втората вълна на интерпретациите по подготвяния нов регламент на ЕС. В началото на февруари материалът е препубликуван от британския автомобилен сайт Wheels alive.

Същият текст се появява в края на февруари и в американския консервативен финансов уебсайт Zero Hedge с коментара „(…)Точно когато си помислихте, че глобалистите не могат да микроменажират една индустрия или да ви кажат какво можете и какво не можете да притежавате повече…“.

Един от основателите на сайта е българинът Даниел Иванджийски. Домейнът на Zero Hedge е регистриран в София и е собственост на ABC Media Ltd с едноличен управител Красимир Иванджийски, баща на Даниел. През 2022 г. Асошиейтед прес цитира неназовани източници в американското разузнаване, според които изданието разпространява на руска пропаганда.

Текстове от Zero Hedge редовно се публикуват в определени български сайтове и този случай не прави изключение.

Новият регламент за старите коли

Новата мярка се отнася до рециклирането на излезлите от употреба автомобили. Предложеният регламент ще замени действащите в момента директиви за излезлите от употреба превозни средства и за възможността за повторна им употреба, рециклиране и оползотворяване като се очаква това да доведе до по-голяма устойчивост в автомобилни сектор. Една от целите  е при производството на нови коли да се използват повече рециклирани суровини. Актуализацията на правилата, които са в сила съответно от 2000 г. и 2005 г., от друга страна, ще гарантира правилното третиране на около шест милиона превозни средства , които излизат от експлоатация в Европа всяка година, е посочено още в мотивите към предложението.

Мерките са насочени предимно към производителите на автомобили и центровете за рециклиране, а не към собствениците на коли.

В предложението се определят редица изисквания, за да се гарантира, че новите превозни средства се проектират по начин, който улеснява рециклирането и повторната употреба на резервни части, когато достигнат края на жизнения си цикъл. Производителите трябва да предоставят ясни и подробни инструкции за начина на подмяна и отстраняване на частите от автомобилите, за да се улесни рециклирането им или повторното им използване. До момента се рециклират до 85% от дадените за скрап автомобили, но това се отнася предимно да метала, използван при направата им. Сега вече 25 % от пластмасата, използвана за изграждане на ново превозно средство, ще трябва да идва от рециклиране, от които 25 % трябва да бъдат рециклирани от излезли от употреба превозни средства.

В проекта е записано също, че държавите членки на ЕС трябва да подкрепят вторичния пазар на употребявани автомобилни части като предоставят стимули на сервизите при продажбата на резервни части. Очаква се това да направи поддръжката на автомобилите по-достъпна и да удължи живота им. Предложението на Комисията не забранява ремонта на превозните средства, а напротив, дори го поощрява.

В документа е описано при какви технически неизправности не се препоръчва поправка на леката кола и собственикът би могъл да се възползва от правото си да я предаде за рециклиране. Изброени са „критерии за непоправимост“ сред които ако автомобилът е бил „напълно изгорял“ или „потопен във вода до ниво над арматурното табло“ или ако „ремонтът  изисква подмяна на двигател, скоростна кутия, каросерия или шаси, което води до загуба на оригиналната идентичност на превозното средство“. Или най-общо казано, когато стойността на поправката надвишава многократно пазарната стойност на автомобила, ремонтът не е препоръчителен. Това не означава, че собственикът не може да вземе обратното решение и да вложи значителни средства в ремонта на колата си, ако това е личният му избор.

По силата на предложените промени собствениците на автомобили имат единственото задължение да предадат за унищожаване старата си кола в „упълномощено съоръжение за третиране и да представи последващия сертификат за унищожаване при дерегистрацията на превозното средство“. Това се случва, когато автомобилът повече не може да бъде регистриран заради технически неизправности и трябва да бъде правилно изведен от употреба. В разпоредбата не е отбелязан срок, в който един автомобил достига края на жизнения си цикъл, нито, че възрастта на колата може да бъде критерий за това. Никъде не е записано, че кола, която е била в експлоатация над 15 години, вече се води за стара и подлежи на рециклиране или унищожение.

В новата законодателна инициатива се въвежда „паспорт за кръговост на превозното средство“, който ще важи за новопроизведените коли. Това е електронен инструмент, който съдържа информация за безопасен демонтаж и смяна на части и компоненти на превозното средство по начин, съгласуван с другите електронни информационни инструменти и платформи, които вече се използват или се доразработват в автомобилния сектор. Т.нар паспорт няма за цел да следи движението на автомобилите или пък да им налага ограничения при пътуване.

Новият регламент цели още да бъде подобрена пътната безопасност в трети държави чрез предотвратяване на износа на негодни за движение превозни средства и намаляване на вредното замърсяване и рисковете за здравето в държавите, внасящи употребявани превозни средства от ЕС.

Проектът за новата законодателна уредба предстои да бъде одобрен от Европейския парламент и Съвета на ЕС.

Проверено:

Не е вярно, че предложението на ЕС за нов регламент за рециклирането и повторната употреба на автомобилни резервни части принуждава хората да бракуват колите си, нито им забранява да ги ремонтират. Точно обратното – новите мерки стимулират повторното използване на резервни части, което да направи поддръжката на автомобилите по-достъпна и да удължи живота им. В документа никъде не е посочен 15-годишен „срок на годност“ на колите. Единственото задължение на собствениците е да предават  негодните за употреба превозни средства в оторизирани центрове за рециклиране.

Всички материали от Factcheck.bg могат да бъдат препубликувани свободно. Задължително е посочването на източника и името на автора, както и поставяне на линк към публикацията.

Елена Фурнаджиева
Елена Фурнаджиева
Елена Фурнаджиева е журналист с над 25-годишен професионален опит. Завършила е Славянски филологии, със специалност Чешка филология в СУ „Св. Климент Охридски“. Професионалният й път започва в Дарик радио от самото му създаване. Работи като съдебен и политически репортер и е сред журналистите, отразявали протестите срещу кабинета Виденов през зимата на 1996-1997 година. През 2001 г. се присъединява към екипа на БТВ като продуцент, а след това е Отговорен редактор на “Новини и актуални предавания“. Елена става част от създателите на българския офис на BiT през 2015 г., където работи като Главен изпълнителен продуцент. В момента живее със семейството си във Флоренция, Италия. Владее английски, италиански, чешки, словашки и руски.

Още по темата

Категории

Още от рубриката