fbpx

„Макдоналдс“ напуска Исландия през 2009 г. заради икономическата криза, а не защото страната отхвърля културата на бързо хранене

  • Веригата за бързо хранене „Макдоналдс“ затваря последния си ресторант в Исландия на 30 октомври 2009 година;

  • Действителната причина за това е икономическата криза и високите цени за внос на продукти от Европа, а не защото страната „отхвърля културата на бързо хранене“.

Хиляди публикации в социалната мрежа Фейсбук разпространяват подвеждащото твърдение, че през 2009 г. веригата за бързо хранене „Макдоналдс“ напуска Исландия, тъй като страната „не харесва ресторантите за бързо хранене“ и се обявява против тях.

Първият ресторант на „Макдоналдс“ в Исландия отваря врати през 1993 г. Веригата работи успешно в островната държава до 2008 г., когато икономиката на страната изпада в тежка криза. Стойността на исландската крона се обезценява, което прави цените на вносните стоките непосилно скъпи за местните търговци. Именно това се оказва фатално за трите ресторанта на „Макдоналдс“, които са длъжни да внасят всички продукти – месо, зеленчуци, сирене и дори опаковките за бургерите си – от Германия.

„Просто няма смисъл. За килограм лук, внесен от Германия, плащам колкото за бутилка хубаво уиски“, казва тогава собственикът на франчайза на „Макдоналдс“ в Исландия Йон Гардар Огмундсон, цитиран от BBC.

Преди 25 години един „Биг Мак“ в Исландия струва 650 крони или 5.29 долара. За да бъде веригата на печалба трите ресторанта в Рейкявик е трябвало да увеличат цената на „Биг Маг“ бургера с 20% до 780 крони или 6.36 долара. Това изчислява тогава управляващият директор на франчайза на исландския „Макдоналдс“ Магнус Огмундсон пред Асошиейтед прес.

Ако това се беше случило, исландският „Биг Маг“ щеше да се превърне в най-скъпият в света. За сравнение, според списание The Economist, цената на същия бургер през 2009 г. в Швейцария и Норвегия е $5.75.

Икономическата ситуация е единствената причина „Макдоналдс“ да обяви през 2009 г., че прекратява своята дейност в Исландия. „Уникалната оперативна сложност на бизнеса в Исландия, съчетана с много трудния икономически климат в страната, прави финансово непосилно продължаването на дейността“, се казва в официалното съобщение на централата на „Макдоналдс“ от 2009 г.

След 2009 г. трите ресторанта на „Макдоналдс“ се ребрандират с ново име и лого, но със старо меню. Разликата е, че новата верига, наречена „Метро“ използва местни продукти вместо такива внос от чужбина. Няма факти, които да потвърждават твърдението, че страната „отхвърля културата за бързо хранене“, както се твърди в хилядите публикации във Фейсбук. И в момента в Исландия работят няколко големи американски вериги за бързо хранене, сред които KFC, Subway, Taco Bell и други.

Във Фейсбук публикациите невярно се твърди и че последният продаден бургер на „Макдоналдс“ в Исландия е изложен в музей. Действително е бил направен такъв опит, но от Националния музей на Исландия отказват да приемат като артефакт последния продаден „Биг Мак“. В момента вече 25-годишният бургер е изложен в частен хостел в южна Исландия.

Проверено:

Подвеждащото е, че веригата за бързо хранене „Макдоналдс“ затваря последния си ресторант в Исландия на 30 октомври 2009 г., защото страната „отхвърля културата на бързо хранене“. Действителната причина за това е икономическата криза и високите цени за внос на продукти от Европа.

Всички материали от Factcheck.bg могат да бъдат препубликувани свободно. Задължително е посочването на източника и името на автора, както и поставяне на линк към публикацията.

Кристиян Юлзари
Кристиян Юлзари
Кристиян Юлзари е журналист на свободна практика. Професионалният му път започва още в гимназията, когато става част от редакцията на националната платформа за ученическа журналистика sCOOL Media. Оттогава досега отразява вътрешната политика за регионални и национални медии. Носител е на наградите „Валя Крушкина - журналистика за хората“, Web Report и “Червена линия” на Антикорупционния фонд. В момента изучава “Политология” в Софийския университет.

Още по темата

Категории

Още от рубриката