fbpx

Не е вярно, че Япония въвежда нова образователна система

  • Публикация във Фейсбук невярно внушава, че в Япония се въвежда нова образователна система само с пет предмета и без домашни работи;

  • Последният документ с насоки за развитието на японското образование от 2023 г. не споменава въвеждането на нова система;

  • Твърдението се разпространява и в други части на света, като испаноговорящи проверители на факти са го опровергавали редица пъти от 2020 г. насам.

Във Фейсбук се разпространява публикация, която невярно твърди, че „стартира новата образователна система в Япония“. Според поста учениците вече няма да имат домашни работи, „нулева материя за пълнеж“ и ще има само 5 учебни предмета – „Бизнес аритметика, Четене, Цивилизованост, Компютър и Език“. Те ще бъдат „граждани на света, а не само на страната си“ – пише още в поста. Не е указано кога започва да се преподава по новия модел, а като източник на информацията е посочено интернет пространството.

Само една подобна публикация от 31 януари е събрала над 1300 споделяния. През февруари невярното твърдение е разпространено от десетки профили, а също и споделено в различни групи за любопитни факти, във всяка от които събира близо 500 споделяния. 

Твърдението, че в Япония започва да се прилага нова образователна система, не отговаря на истината. Не е вярно, че методът на преподаване ще се промени и японските ученици ще започнат да изучават само пет предмета, няма да имат домашни работи и ще бъдат обучавани да бъдат „граждани на света“, а не само японци.

Министерството на образованието, културата, спорта, науката и технологията на Япония ръководи образователната политика на страната. Действащият основен закон за образованието е приет през 2006 г. В закона е установено, че за да се прилагат систематично политики, министерството ще формулира Основни планове за промотиране на образованието. Такива планове са публикувани през 2008, 2013, 2018, и 2023 г. 

Нито основният закон от 2006 г., нито последният план от 2023 г. въвеждат или дори споменават преструктурирането на японската образователна система. В документите не се споменават и частични реформи, които да потвърждават твърденията за въведенията споменати като характеристики на новата система – изучаването само на пет предмета и премахването на домашните работи.

Друга част от твърдението за новата образователна система, която гласи, че учениците ще изучават между четири и пет нови езика, също е невярна. Единствените езикови умения, които са описани с конкретни цели в последния план от 2023 г. са тези по английски език.

Публикацията невярно твърди и че учениците ще бъдат обучавани да са не само японци с национален хоризонт, а и „граждани на света“ с глобален такъв. „Подобряване на японския начин на благополучие, вкоренен в японската култура“ и „формирането на създатели на устойчиво общество“ са двете фундаментални политики, на които стъпва планът от 2023 г. и които обобщават концепцията на образователна политика за японското общество след 2040 г.

Невярното твърдение, че Япония въвежда нова образователна система съществува поне от 2020, когато мексиканската дигитална медия Animal Politico го оборва, а испаноезичната версия на Агенция „Франс прес“ твърди, че подобни твърдения могат да бъдат открити още през 2011 г. Текстът, който се разпространява на испански и английски е идентичен с българската публикация.

Проверено:

Твърдението, че Япония въвежда нова образователна система е невярно. Не е вярно, и че методът на преподаване ще се промени и японските ученици ще започнат да изучават само пет предмета, няма да имат домашни работи и ще бъдат обучавани да бъдат „граждани на света“. Подобни политики не са обявени в последните документи от 2023 година, които описват образователните цели на страната. 

Източници:

Посолство на Япония в Република България, Образователна система: https://www.bg.emb-japan.go.jp/bg/japan_facts_sheet/Society/index.html

Министерството на образованието, културата, спорта, науката и технологиите на Япония, Основен план за образованието, 2006: https://www.mext.go.jp/en/policy/education/lawandplan/title01/detail01/1373798.htm

Министерството на образованието, културата, спорта, науката и технологиите на Япония, Закон и план: https://www.mext.go.jp/en/policy/education/lawandplan/index.htm

Министерството на образованието, културата, спорта, науката и технологиите на Япония, Основен план за насърчаване на образованието, 2023: https://www.mext.go.jp/en/policy/education/lawandplan/20240311-ope_dev03-1.pdf 

Animal Politico, Es falso el reporte sobre un nuevo modelo educativo en Japón de solo 5 materias: https://web.archive.org/web/20220118014237/https://www.animalpolitico.com/elsabueso/falso-modelo-educativo-japon-lleve-cinco-materias/

AFP, Japón no adoptó un sistema educativo de cinco materias y sin tareas llamado “Futoji no henko”: https://factual.afp.com/doc.afp.com.32DV4XV

Всички материали от Factcheck.bg могат да бъдат препубликувани свободно. Задължително е посочването на източника и името на автора, както и поставяне на линк към публикацията.

Мирела Петкова
Мирела Петкова
Мирела Петкова е изследовател и журналист на свободна практика. Вълнува се от теми, които засягат Балканите, Източна Европа, и Китай, а също така и от развенчаване на дезинформацията и разузнаването чрез отворени източници на информация. От есента на 2020 г. работи към британската медия New Statesman, където събира, анализира, и визуализира бази данни, свързани с енергийния преход и климатичните промени. Главната й цел е спомагането на журналисти с проверена, достоверна и навременна информация.

Още по темата

Категории

Още от рубриката