fbpx

Не, електрическите коли не спират да работят при студ

  • Не е вярно, че батериите на електрическите автомобили не са способни да издържат на тричасово задръстване в зимна буря;

  • Студеното време може да намали капацитета на батериите на електромобилите, но тричасов престой на минусови температури би изразходил най-много 20% от заряда на автомобила при включено отопление на купето;

  • Батерията на електрически автомобил може да издържи до 45 часа при минусови температури с включено отопление.

В социалните мрежи се разпространява снимка, на която се виждат затрупани със сняг автомобили на скоростен път, придружена от невярното твърдение, че електрическите коли спират да работят при студ. Например, в тричасово задръстване по време на снежна буря, защото батериите им ще бъдат напълно изтощени.

Същата снимка се разпространява и самостоятелно, придружена от текста „Още ли искате от електрическите…?”, с цел да се създаде внушението, че това са електрически автомобили, „закъсали” в снежната буря.

Кадърът се използва за илюстрация и на твърдението, че „тези дни” електрическите автомобили в Германия са изчерпали заряда си и са блокирали магистрали. Factcheck.bg не намери такава информация. Снимката всъщност показва задръстване в Чикаго, Илинойс, по време на тежка снежна буря на 2 февруари 2011 г. и е публикувана от Асошиейтед прес”, е установила агенция „Франс прес”. Няма данни, че на снимката има електрически коли.

Невярното твърдение се завръща всяка зима

Най-ранното разпространение на конкретната публикация в България, което проучването на Factcheck.bg откри, е от 26 април 2022. Подобен текст, илюстриран със същата снимка, е публикуван още на 22 декември 2021 година. Текстът и на двете публикации съдържа фразеологични и граматически грешки. А проверка на Factcheck.bg показа, че е преведен от английски с инструмента за превод на Гугъл.   

Английската версия на твърдението е „внос“ от Франция. Още през май 2019 г. френски потребител на Фейсбук е написал в публикация, че електрическите автомобили няма да издържат в тричасово задръстване. Той добавя, че те „практически не притежават отопление”. Втората част от твърдението отпада в последвалите версии на публикацията.

Твърдението е опровергано от проверка на американската медия „Лийд сторис” още през юни 2021 година и от проверка на агенция „Франс прес“ през август 2022 година.

Студеното време може да намали капацитета на батерията, но няма да я „изтощи”

Действително, промените в температурата на въздуха имат влияние върху мощността на батериите на електрическите коли. Но твърдението, че след три часа в снежна буря батерията на електромобил ще бъде напълно изтощена, не отговаря на истината.

електрическите коли

В ръководство на автомобилния производител Renault от 2019 година пише, че екстремни метеорологични условия, като например силен студ, могат да доведат до намален пробег или увеличено време за зареждане на електромобила. Намаленият капацитет на батерията се обяснява и с използването на отоплителните системи на автомобила.

Учен от парижката лаборатория по химия на твърдото тяло към Колеж дьо Франс потвърждава, че „[по] същия начин, по който бързо ще ви свърши горивото, ако използвате климатика или отоплението в автомобил с двигател с вътрешно горене, тези аксесоари използват енергия от батерията, когато се използват непрекъснато.“

Според Юлия Полисканова, представител на Европейската федерация за транспорт и околна среда, в зависимост от модела и технологията за отопление на електромобила, само приблизително 18-20% от батерията му ще бъдат употребени при засядане в тричасова снежна буря.

Проучвания на Клуба на немските автомобилисти (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) доказват, че електрическите коли използват сравнително малко количество енергия когато не са в движение, включително и в зимния сезон.

Правени са много експерименти за способностите на електрическите коли в студено време

През януари 2020 година, авторът на Ютюб канала „Dirty Tesla” проверява мощността на батериите на електромобилите Tesla X и Tesla Y при минусови температури.

След 12 часа при минусови температури със затопляне на седалките, батерията на модел Y спада от 91% заряд на 58%, а тази на модел X спада от 90% на 47%.

електрическите коли

„Фактите са следните: с разумно количество остатъчен заряд в батерията ви, ще останете на топло във вашия електромобил в продължение на много часове, дори дни. Ако зарядът на батерията ви е близо до нулата в момента, в който останете в безизходица, може да ви остават само няколко часа топлина – точно както шофьорът на бензинов автомобил, който се озове с малко гориво, останало в резервоара“, пише американското издание “Car and Driver” в материал по темата какво се случва, ако се озовете с електрически автомобил в снежна буря. 

Изданието се позовава на сравнителен тест, извършен между популярен електрически седан и  негов бензинов еквивалент на минусови температури. Напълно заределният електромобил поддържа 18 градуса температура в купето си за близо два дни или 45 часа. А бензиновият му еквивалент е издържал 52 часа при същите условия.

Електрическите коли са предпочитано превозно средство на север

Норвегия е пример за функционалността на електромобилите в зимни условия. Правителството на северната държава е въвело субсидии за насърчаване на купуването на електрически автомобили.

Когато температурите се доближават до нулата, капацитетът на батерията намалява с около 20-30%. Това зависи от модела на електромобила, количеството сняг и други фактори. Средностатистическата отоплителна система на електрическите автомобили използва около 6-7 kW, ако отоплението се използва на абсолютен максимум. Ако поддържаната температура е 20C са нужни около 2-3 kW енергия.

При условие, че електромобилът разполага с термопомпа, то за поддържането на температурата в купето е нужен само 1 kW от батерията, обяснява Ларс Лунд Годболт от Норвежката асоциация за електрически автомобили (Elbil). За сравнение, модерните електромобили разполагат с батерии с капацитет между 50 и 80 kWh.

Проверено:

Не е вярно, че батериите на електрическите автомобили не са способни да издържат при тричасово задръстване в снежна буря. Капацитетът на батерията на електромобил е достатъчно голям, за да поддържа отоплението на купето в продължение на 45 часа при минусови температури. Тричасов престой в снежна буря би коствал между 18 и 20% от заряда на батерията. Множество тестове доказват, че електромобилите са надеждни при сурови зимни условия.

Източници:

Misleading claims about weather, electric vehicles spread online: https://factcheck.afp.com/doc.afp.com.32FT9B2

Fact Check: A Three-Hour Traffic Jam Would NOT Strand All Electric Cars, And They Do NOT Lack Heating Systems: https://leadstories.com/hoax-alert/2021/06/fact-check-electric-cars-are-not-less-reliable-than-gas-fueled-cars.html

What Do You Do If You Get Stranded in an EV in Winter?: https://www.caranddriver.com/features/a42642119/ev-winter-stranded-tips/

How Long Can an EV Keep the Cabin Warm When It’s Cold Out? We Found Out: https://www.caranddriver.com/news/a38807463/tesla-model-3-climate-control-cold-weather-test/

How Long Can a Tesla Keep You Warm In A Frozen Traffic Jam?: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=i3E0t0kGeug

Norwegian EV policy: https://elbil.no/english/norwegian-ev-policy/

Всички материали от Factcheck.bg могат да бъдат препубликувани свободно. Изисква се позоваване на източника, автора на материала и линк към статията.

Публикацията е направена с финансовата подкрепа на Google. Отговорността за съдържанието е изцяло на Factcheck.bg.

Дафина Кандова
Дафина Кандова
Дафина Кандова завършва социални науки в университета Луи Люмиер в Лион. Нейният разнообразен път включва интереси като задълбочени изследвания на европейската миграционна криза и миграционните политики на Европейския съюз, както и изучаване на влиянието на социалните мрежи върху консумацията на информация. Развива силен интерес към развитието на цифровата памет и нейното влияние върху онлайн следите, които оставяме. Нейният професионален път се характеризира с разнообразие - има опит както в писането на статии за дейността на неправителствения сектор в България, така и в управлението на проекти за изграждане на соларни електроцентрали в Кения. Владее английски и френски език.

Още по темата

Категории

Още от рубриката