“С Ковид тестовете събират ДНК”, „Става дума за кражба на генетични данни”, “Целта е генно редактиране”.
Такива неверни твърдения се разпространяват в социалните мрежи през последните седмици след въвеждането на неинвазивните бързи тестове за Ковид-19 за учениците в България.
Сред популярните разпространители на подобна дезинформация е ветеринарният лекар Пламен Пасков. „Става дума за кражба на генетични данни… Ами сега тези „близалки“ били с цел диагностика. Дали наистина са само с цел диагностика? Слюнката на децата не носи ли техния генетичен материал, който отива за тези антигенни тестове“, казва той в излъчване на живо във Facebook на 17 ноември, където има над 110 хиляди последователи и над 55 хиляди харесвания.

В подкрепа на твърдението си Пасков показва съобщение на Министерството на образованието и науката (МОН) от 30 август тази година. В него се казва, че България е отделила 3 милиона лева за събиране на геномни данни като част от проекта „Геномът на Европа“.

Същата невярна информация се разпространява и в затворената група WAKE UP! в чат-приложението Telegram с над 1100 членове. В нея са публикувани призиви на родители да „отстранят децата си от училище“. Сред разпространителите е профилът на alion.963 в социалната мрежа TikTok. Там потребителят, който се представя за онлайн журналист и изследовател, е публикувал видео с част от изказването на Пламен Пасков. Акаунтът alion.963 има 39.6 хиляди последователи и общо над 660 хиляди харесвания на публикуваните видеа.

Същевременно това е и една от причините част от родителите да бойкотират тестването в училище. По данни на МОН, публикувани на 14 декември, 18% от учениците не учат присъствено.
Проверката на Factcheck.bg показа не само че няма никакви доказателства за събиране на ДНК чрез тестове, но и че това на практика е невъзможно. Ето фактите:
Какви са правилата на образователното министерство?
Тестването в училище се прави чрез неинвазивни изследвания с плюнка в пликче. Веднъж взета, пробата се смесва със специален разтвор – реактив, и се поставя върху плочка за отчитане на резултат. Ако той е негативен, изследването приключва и детето започва учебен час. Ако някой се окаже положителен, той се отделя от съучениците си и родителите му трябва го приберат вкъщи.
След приключване на тестването всички отпадъци, включително биологичните, се изхвърлят от служителите на училищата в кофите за смесен битов отпадък. Така МОН е написало в “Актуализирани насоки за обучение и действия в условията на извънредна епидемична обстановка”. За положителните проби процедурата е сходна – те се поставят в кутии за изгаряне на опасен отпадък, след което отново се депонират. Според тези правила няма как биологичните материали, взети от учениците, да се използват за други цели.
А може ли да се извлече ДНК от неинвазивен Ковид тест?
ДНК означава дезоксирибонуклеиновата киселина. По дефиниция тя носи генетичните инструкции за биологическото развитие на всички клетъчни форми на живот и много от вирусите. Основната функция на молекулата на ДНК е дълготрайното съхранение на информация.
Попитана дали е възможно да се извлича ДНК информация от слюнка за неинвазивен Ковид тест, д-р Ирена Иванова, началник на клиничната лаборатория в болница „Св. Иван Рилски“ отговори пред Factcheck.bg: „Това е абсурдно. Няма такова нещо“. По думите на специалиста в плюнката на децата не се съдържа достатъчно количество генетичен материал, за да може той да бъде извлечен и изследван. Също така, за да се извърши геномен анализ, е нужно пробата да бъде взета и съхранявана при определени условия, каквито липсват в учебните институции.
Проф. Албена Тодорова от лаборатория „Геника“ заяви пред Factcheck.bg, че практически не е възможно да бъде извлечено ДНК от толкова много деца. Тя допълни, че геномните изследвания по принцип се правят с кръвна проба. По думите й слюнчест генетичен материал се използва по изключение и се изисква максимално бързо обработване на пробата.
Според публикуваното на сайтовете на лаборатории у нас за ДНК анализ са необходими от 2 седмици до няколко месеца. Цените за процедурата започват от 200 лева и стигат до над 5 хиляди лева. Поради тази причина този тип изследвания често обхващат само определени гени, а не целия човешки геном.
Има ли връзка между тестването на децата в училище и проекта „1000 генома“?
В своето видео Пламен Пасков твърди, че събраният ДНК материал от децата става част от европейския проект „Геномът на Европа” – референтна база данни за изследвания и иновации в здравеопазването в 23 държави, включително България. Геномът представлява цялата наследствена информация за един организъм. В описанието на проекта пише, че участието в секвенирането на човешки геном е напълно доброволно и се прави след информирано съгласие. Тестовете се правят по технологията WGS (whole-genome sequencing), която изисква кръвна проба.

Изпълнението на проекта „Геномът на Европа” започва през 2018 г., много преди началото на пандемията от Ковид-19 и нуждата от тестване на децата в училище. Основната му цел е до края на 2022 г. да се съберат поне 1 милион човешки генома, които да бъдат организирани в банки. Чрез тях учените ще определят спецификите в организмите на хората в различните краища на Европа. Целта е диагностиката и лечението на редица болести да бъде персонализирано и по-ефективно.
Проверено:
Твърдението, че тестването на децата в училище се използва за събирането на тяхното ДНК, е невярно. Всички биологични материали от изследванията за Ковид-19 с негативен резултат се изхвърлят в кофите за общ битов отпадък съгласно правила, написани от МОН. Положителните се депонират в кутии за изгаряне. Специалисти посочиха пред Factcheck.bg, че практически няма да се извлече ДНК от такъв тип тестове заради специфики, които неинвазивните тестове и условията, в които се правят, не покриват. ДНК тестовете основно се правят с кръвна проба, а когато е със слюнчест секрет – трябва много бързо да се направи изследването, каквото не е възможно в училищна среда. Проектът “Геномът на Европа” се осъществява години преди появата на коронавирус, освен това изследването се прави чрез кръвна проба.